Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 16 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
Komparace trendů ve vzdělávání žáků a studentů s mentálním postižením ve vybraných zemích
Bourriez, Edita ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Diplomová práce popisuje vývoj trendů ve vzdělávání žáků s mentálním postižením ve vybraných zemích. Cílem diplomové práce je popsat a porovnat odlišnosti v rámci shodného trendu ve vzdělávání osob s mentálním postižením ve Španělsku, České republice, Francii a Québecu. V souladu s formulovaným cílem jsou formulovány výzkumné otázky. První celek práce se věnuje trendům a přístupům k osobám s mentálním postižením v globálním kontextu a lidským právům v mezinárodních dokumentech. Následně je vymezeno mentální postižení a popsány některé psychologické aspekty osob s postižením ovlivňující edukační proces. Práce pokračuje popisem vývoje trendů ve vzdělávání osob s mentálním postižením v komparovaných zemích v kontextu legislativních a koncepčních dokumentů a zákonů, které se vztahují k tématu práce. Výzkumná část práce se zaměřuje na analýzu textů a komparaci částí školských zákonů jednotlivých zemí. Komparace evoluce vzdělávacích trendů je provedena z časového hlediska. K hlubšímu pochopení dané problematiky jsou uskutečněny rozhovory s rodiči a pedagogy dětí s mentálním postižením. S ohledem na cílovou skupinu jsou v rámci kvalitativní strategie zvoleny polostrukturované rozhovory. Výsledky práce vycházejí z analýzy rozhovorů s informanty a obsahové analýzy textů. Časový přehled odhalil délku úseku,...
Zážitkový kurz jako prostředek rozvoje komunikace mládeže s mentálním postižením
Kroupová, Kateřina ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šumníková, Pavlína (oponent)
Bakalářská práce pojednává o možnosti rozvoje sociální komunikace u mládeže s mentálním postižením, která využívá sociální službu osobní asistence. K rozvoji komunikace využívá prostředku zážitkového kurzu. K výzkumnému šetření byl použit dotazník, který prokazuje, že osobní asistence je klienty využívána především ve školním prostředí a při doprovodech. Přes tuto skutečnost je zájem o zážitkový kurz ze strany asistentů značný. Téměř všichni jej považují za možnost, jak svého klienta lépe poznat a zkvalitnit tak poskytovanou sociální službu. Další výzkumné šetření bylo zaměřeno na komparaci individuálních plánů uživatelů sociální služby osobní asistence. V tomto šetření se potvrdila důležitost práce osobních asistentů, kteří mají prokazatelný vliv na rozvoj komunikace a socializaci osob s mentálním postižením. Řízené rozhovory s klienty ukázaly, že společné silné zážitky získané během zážitkového kurzu, přeměněné na zkušenost, mohou vztahy mezi asistentem a klientem pozitivně ovlivňovat. Snadněji pak dosahují cílů zaměřených na rozvoj komunikace, které klientovi usnadňují orientaci ve společnosti. V budoucnu bych všech získaných zkušeností chtěla využít při návrhu a realizaci zážitkového kurzu pro asistenty a jejich klienty v roli lektora zážitkové akce.
Truchlící proces u osob s mentálním postižením
Štaffová, Kristýna ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Název: Truchlící proces u osob s mentálním postižením Autor: Kristýna Štaffová Katedra: Katedra speciální pedagogiky Vedoucí: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. Abstrakt Tato diplomová práce se věnuje tématice truchlení u osob s mentálním postižením. V této práci se zaměříme na pozitivní ovlivňování truchlícího procesu před jeho započetím, tedy otázce, jakým způsobem lze citlivě sdělit jedinci s mentálním postižením zprávu o nemoci či smrti jeho milovaného. V úvodu práce popíšeme východiska, která jsou charakteristická pro osoby s mentálním postižením, a která je užitečné brát v úvahu při sdělování špatných zpráv. Navazující kapitoly se pak věnují popisu přípravy a průběhu sdělování špatných zpráv osobám s mentálním postižením. Práce je doplněna o názorné příklady pro lepší ilustraci diskutovaného tématu. Závěr práce je pak věnován výzkumu, konkrétně popisu truchlícího procesu 3 osob s mentálním postižením. Klíčová slova osoba s mentálním postižením, umírání, smrt, truchlení, smutek, truchlící proces, ztráta, špatná zpráva
Zvyšování kvality života osob s mentálním postižením
Pojerová, Drahomíra ; Zemková, Jaroslava (vedoucí práce) ; Šiška, Jan (oponent)
Bakalářská práce je zaměřena na zvyšování kvality života osob s mentálním postižením na úrovni školy a obecně prospěšné organizace. Skládá se z části teoretické a praktické. Teoretická část obsahuje vysvětlení pojmu mentální retardace, socializace osob s mentálním postižením, oblast školství, sociální zabezpečení osob s mentálním postižením. Praktickáčást se zabývá aktivitami základní školy praktické a speciální v průběhu výchovně vzdělávacího procesu a činnostmi obecně prospěšné organizace. Klíčová slova: mentální retardace, osoba s mentálním postižením, kvalita života, sociální oblast, vzdělávání, obecně prospěšná organizace PDF created with pdfFactory trial version www.pdffactory.com
Sourozenectví osob s postižením
Egertová, Jana ; Mužáková, Monika (vedoucí práce) ; Mlčková, Marie (oponent)
1 ABSTRAKT Bakalářská práce se věnuje osamostatňování jedince s mentálním postižením, a to v souvislosti se sourozenectvím. Důraz je tak kladen na vztah mezi osobou s mentálním postižením a jejím sourozencem a dále také na rodinu, která hraje v životě jedince s postižením i v procesu jeho osamostatňování významnou roli. Sourozenecký vztah je brán jako velice cenná výhoda, díky níž je jedinec lépe zapojován do společnosti a získává i jiné benefity. Sourozenectví je tedy vnímáno jako nenahraditelný vztah. Bakalářská práce se také zaměřuje na život sourozenců těchto lidí, na jejich složité situace nejen v rodině. A zároveň upozorňuje na možné problémy, které mohou vzniknout vzhledem k upozaďování a kladení přílišných nároků. Kvalitativní výzkum práce se zabývá pohledem na osamostatňování a vztahem mezi osobou s mentálním postižením a jejími sourozenci, kdy na základě rozhovorů jsou získávány názory na danou problematiku. Odpovědi na tuto problematiku jsou hledány z rozhovorů členů rodiny osoby s mentálním postižením. Snahou je upozornit na vztah mezi bratry, situace, v kterých si vzájemně pomáhají. Dalšími body jsou vztah jedince s postižením s jeho rodiči, jak probíhá osamostatňování a dále možné nepříjemné situace, v kterých se mohly dotazované osoby ocitnout. Závěr shromažďuje veškeré poznatky získané z...
Volební právo u osob s mentálním postižením
Havelková, Zuzana ; Němec, Zbyněk (vedoucí práce) ; Hájková, Vanda (oponent)
Ústředním tématem diplomové práce je uplatnění volebního práva u osob s mentálním postižením. Cílem práce je uceleně představit problematiku volebního práva osob s mentálním postižením v rámci české i mezinárodní legislativy a na základě kvalitativního výzkumu pak prozkoumat oblast vnímání voleb a volebního práva osobami s mentálním postižením. V teoretické části práce je čtenář seznámen s tématy voleb, volebního práva, specifik osob s mentálním postižením a s dostupností podpory v oblasti volebního práva. Důležitou součástí práce je také přehled české i mezinárodní legislativy ukotvující volební právo osob s postižením. Výzkumná část je zaměřena na problematiku vnímání voleb a volebního práva osobami s mentálním postižením. Dílčími cíli výzkumné části práce je pak zjistit, jak hodnotí lidé s mentálním postižením důležitost voleb a jaké faktory mají vliv na jejich politickou volbu, jaké povědomí mají lidé s mentálním postižením o problematice omezení svéprávnosti ve vztahu k volebnímu právu a také jak hodnotí lidé s mentálním postižením dostupnost informací a podpory při výkonu volebního práva. Data byla získána pomocí polostrukturovaných rozhovorů s lidmi s mentálním postižením. Na základě výzkumu bylo zjištěno, že klíčovou roli při získávání informací o volbách, či při výběru vhodného politického...
Truchlící proces u osob s mentálním postižením
Štaffová, Kristýna ; Šiška, Jan (vedoucí práce) ; Němec, Zbyněk (oponent)
Název: Truchlící proces u osob s mentálním postižením Autor: Kristýna Štaffová Katedra: Katedra speciální pedagogiky Vedoucí: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D. Abstrakt Tato diplomová práce se věnuje tématice truchlení u osob s mentálním postižením. V této práci se zaměříme na pozitivní ovlivňování truchlícího procesu před jeho započetím, tedy otázce, jakým způsobem lze citlivě sdělit jedinci s mentálním postižením zprávu o nemoci či smrti jeho milovaného. V úvodu práce popíšeme východiska, která jsou charakteristická pro osoby s mentálním postižením, a která je užitečné brát v úvahu při sdělování špatných zpráv. Navazující kapitoly se pak věnují popisu přípravy a průběhu sdělování špatných zpráv osobám s mentálním postižením. Práce je doplněna o názorné příklady pro lepší ilustraci diskutovaného tématu. Závěr práce je pak věnován výzkumu, konkrétně popisu truchlícího procesu 3 osob s mentálním postižením. Klíčová slova osoba s mentálním postižením, umírání, smrt, truchlení, smutek, truchlící proces, ztráta, špatná zpráva
Život rodiny s hendikepovaným potomkem
Koudelková, Petra ; Seidlová Málková, Gabriela (vedoucí práce) ; Schindler-Wisten, Petra (oponent)
Život rodiny s hendikepovaným potomkem Diplomová práce si klade za cíl obsáhnout celkový pohled na každodenní život s mentálně hendikepovanými jedinci na prahu dospělosti z pohledu rodičů. Záměrem je proniknout do prožitků, emocí a pohnutek rodičů hendikepovaných jedinců za účelem širšího objasnění kladných a záporných stránek života s postiženým. Hlavním cílem je zaměřit se na to, jaký dopad mělo na rodiče soužití s postiženým, jak ovlivnilo jejich každodenní život, životní postoje a vnímání sebe sama. Dalším úkolem je zjistit, do jaké míry se shodují a odlišují názory matek a otců postižených. Práce se skládá se ze dvou hlavních částí. Nejprve je téma ukotveno v teoretickém pozadí. Teoretická část je postavena na poznatcích odborné literatury z odpovídajících oborů. V druhé, empirické části následuje analýza a interpretace dvou po sobě následujících rozhovorů s rodiči postižených jedinců. Tato část je zpracována metodou orální historie. Součástí interpretace je i komparace s odpovídající odbornou literaturou. Na závěr je provedena diskuse zvoleného postupu a jsou zde shrnuta klíčová zjištění charakterizující život s postiženým jedincem. Život je charakterizován jako psychicky, časově a finančně náročný.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 16 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.